Hydrotherapie

Hydrotherapie is letterlijk watertherapie (hydro = water). Het is een van de basistherapieën van de natuurgeneeskunde. Waterbehandelingen werden al door Hippocrates (460-370 VC) en Galenus (130-201) systematisch toegepast.

Hydrotherapie is een actieve vorm van fysiotherapie waarbij lichaamsoefeningen in verwarmd water van 31-32 graden worden uitgevoerd Het gecombineerde effect van warmte, massage en drijfvermogen verwijdt de bloedvaten, wat de bloedtoevoer naar  weefsels vergemakkelijkt. De daarmee gepaard gaande aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen leidt tot vlugger herstel van de vermoeide spieren en blessure. Het grote voordeel van fysiotherapie in het water  is dat het lichaam licht aanvoelt, de angst om te vallen verdwijnt en je kan je beter ontspannen. Dit zorgt voor minder pijn tijdens de oefeningen.

Voor wie?

Oefentherapie in water is uitermate geschikt voor patiënten met neurologische aandoeningen, chronische pijn, spierziekten en reumatische klachten, maar ook zeker geschikt als revalidatietraining na een operatie (sport)blessure. De revalidatietraining na een blessure kan in het water duidelijk eerder beginnen dan op het veld en is dan ook een welkome tussenstap.

Doel

Het uiteindelijke therapeutische doel van de hydrotherapie is de gezondheid van de cliënt zo optimaal mogelijk te beïnvloeden, zodat de cliënt in het dagelijks leven (opnieuw) zo goed en zelfstandig mogelijk kan functioneren.

Wat kunt u na de behandeling verwachten?

Het lichaam is gemaakt om te bewegen, als u dat langere tijd niet heeft kunnen doen kan het zijn dat u de eerste keren spierpijn en/of erge vermoeidheid ervaart.

Als het goed is gaat dit gaande de tijd over en zult u de voordelen van het bewegen gaan voelen:

• Vermindering van stijfheid en pijn

• Verbetering van welzijn

• Vergroten van gewrichtsmobiliteit

• Vergroten van spierkracht en spieruithoudingsvermogen

• Vergroten van algemene uithoudingsvermogen

• Verbeteren van de dagelijks handelingen

Activiteiten in deze warmte zouden kunnen lijden tot onwel voelen, trek dan gelijk aan de bel bij de therapeuten. Er is eventueel een lift, waardoor u in het water getakeld kan worden als u zelf niet in staat bent gebruik te maken van de trap.

De hydrotherapie vindt plaats in het zwembad " De Plons" op het terrein van stichting " Visio" in Vries op donderdag.

Tijden:

15.45 uur -16.30 uur

16.30 uur-17.15 uur

Vergoeding

Als u een aanvullende zorgverzekering heeft dan wordt hydrotherapie volledig vergoed.